Напрямки виховної діяльності ЖПЛ
«Знання без виховання — меч у руках божевільного» –
Д. Менделєєв.

Цей висновок не є новим. До нього давно дійшли мислителі всіх епох і народів.
Поряд з усвідомленням того, що справжні, стійкі знання можна здобути за допомогою активного (інтерактивного) навчання, педагогічний колектив професійного ліцею усвідомив необхідність здолати стереотипи, знайти нове, творчо осмислити і переробити прогресивний досвід виховання в сучасній Україні.
Основне питання виховної роботи – посилення відповідальності здобувачів освіти за сумлінне виконання своїх обов’язків у навчальній діяльності, підтримка талановитої молоді, участь у різних заходах виховного спрямування.
Реалізація основних завдань і принципів виховання здійснюються за пріоритетними напрямками: національно – патріотичне виховання; трудове, професійне виховання; морально – етичне, екологічне, фізичне виховання, художньо-естетичне. Виховні напрями тісно взаємопов’язані, доповнюють один одного і утворюють цілісну систему виховання.
Ця система знаходить своє відображення у виховних заходах, які проводяться у Житомирському професійному ліцеї.

Національно-патріотичне виховання в професійному ліцеї спрямовано на формування у молодого покоління високої патріотичної свідомості, почуття вірності, любові до Батьківщини, турботи про благополуччя свого народу, готовності до виконання громадянського і конституційного обов’язку із захисту національних інтересів, цілісності, незалежності України, сприяння становленню її як правової, демократичної, соціальної держави.
У 2020 році проведено:
- класні години: «Символи моєї держави. Що я знаю про них?», «Слідами пам’яті людської», «Захищай та люби свою країну − Україну», «Моя співуча українська мова»; «Свічка пам’яті», «Козацькому роду – нема переводу»;
- круглий стіл «Ми нащадки козацького роду» (15.10.20р.), яку провели: спеціаліст з Обласної бібліотеки для юнацтва Картавих Наталья Леонідівна, бібліотекар Банцер Людмила Петрівна, вихователь Пронь Ігор Григорович,
- участь здобувачів освіти у Всеукраїнському диктанті, до Дня української писемності (09.11.20 р.), проводила викладач української мови та літератури Власюк Марина Леонідівна;
- участь в обласному конкурсі робіт фотоаматорів «Моя країна – Україна!». Під керівництвом М.В. Шарандака наші здобувачі освіти: Микола Тищенко, Артем Літнецький, Олексій Дегтяренко, отримали за свої роботи дипломи переможців;
- конкурсно-розважальна програма «Козацькі розваги», (12.10.20 р.), яку провели вихователі, бібліотекар та керівник вокального гуртка;
- книжкові виставки «Я-Родина-Україна»; «Голодомор», бібліотекар Банцер Л.П.;
- бесіда «Символи моєї держави. Що я знаю про них?», проводила вихователь Нестерова Т.М. 5.02.2020 року ;
- акція «Засвіти свічку пам’яті», відповідальнівихователі, практичні психологи, соціальний педагог (11.11. 2020р.);
- мовна вікторина, до Дня української писемності та мовипроведена викладачем української мови та літератури. у групі ОЕМ-21. 11.11.20р.
Останнім часом вишиванка стала своєрідним символом патріотизму і любові до своєї країни. Багато її люблять за стильність і унікальність, адже кожен вишитий на ній візерунок має свій символ і значення.

У День вишиванки співробітники ліцею разом з здобувачами освіти підтримують гарне традиційне свято, яке дарує радість і відмінний настрій.
Як відомо, велике починається з малого. Любов до України починається з любові до рідного дому, рідного міста, рідної малої батьківщини.

Здобувачі освіти навчального закладу щороку беруть участь в Міжнародному конкурсі знавців рідної мови імені Петра Яцика, мовно-літературному конкурсі учнівської й студентської молоді імені Тараса Шевченка, обласному конкурсі читців «Мій любий краю».
Щороку силами здобувачів освіти наводимо порядок в місцях захоронення учасників Великої Вітчизняної війни, воїнів російсько-української війни.

Патріотизм складає найважливішу ціннісну основу будь-якого демократичного суспільства і виступає суттєвим внутрішнім мотивом для саморозвитку й розкриття всіх потенціальних соціальних можливостей в духовній, економічній і соціальних сферах життя суспільства. Тому мета навчального закладу на сучасному етапі – виховати молодь гуманною, творчою, відповідальною, з активною життєвою позицією, яка могла б реалізувати себе. Без пробудження таких моральних феноменів, як патріотизм, обов’язок, совість, почуття власної гідності, працелюбність навряд чи можна розраховувати на поліпшення ситуації в країні.

У Житомирському професійному ліцеї належним чином проводиться морально-правова (превентивна) робота з попередження злочинності й правопорушень, яка здійснюється переважно через просвітницькі заходи, соціально-психологічні тренінги, моніторинги та корекційно-розвивальні заняття.
Для проведення профілактичної роботи щодо запобігання правопорушень, злочинів та бездоглядності в учнівському середовищі протягом звітного періоду в ліцеї було проведено виховні заходи: міським центром соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді; з територіальним підрозділом Головного управляння Національної поліції України в Житомирський області – «Профілактика правопорушень та попередження насилля в учнівському середовищі»; з Управлінням забезпечення прав людини Національної поліції України – «Права дитини в сучасному світі», «Закон один для всіх», «Профілактика адміністративних порушень», «Протидія торгівлі людьми»; проводили:
- тиждень права, відповідальний викладач з правових дисциплін Нестеров В.П., (10-17.12.2020р.); правові заняття: «Права та обов’язки здобувачів професійної (професійно-технічної) освіти»; «Загальна декларація прав людини» (10-17.12.2020р); «Поговоримо про конфлікти».
- круглий стіл «Попередження правопорушень у підлітковому середовищі», який провів інспектор з ювенальної превенції Пулин Олександр Йосипович, (15.12.2020р); бесіди у гуртожитку «Як не стати жертвою злочину», «Крадіжки і відповідальність»».
- правові ігри «Галопом по Європам», «Рожеві окуляри», «Ліза та її друзі подорожують світом» (10-17.12.2020р.)., у рамках реалізації проєкту «Попередження торгівлі людьми» зі здобувачами освіти в гуртожитку ліцею проводили вихователі (Олексюк Т.А., Пронь І.Г.) та бібліотекар (Банцер Л.П.);
- правовий брейн-ринг з Конституційного права України, провів викладач з правових дисциплін Нестеров В.П., (17.12.2020р.)
У Житомирському професійному ліцеї ЖОР створена Рада профілактики правопорушень. Теми засідань Ради: «Затвердження списків здобувачів освіти різних категорій», «Заслуховування класних керівників навчальних груп про роботу з здобувачами освіти з попередження та профілактики правопорушень», «Організація зустрічей з працівниками правоохоронних органів», організація різних заходів з правового виховання тощо.
Велику допомогу у морально-правовій роботі з здобувачами освіти надає соціально-психологічна служба, яка проводить виховні години, тренінги на теми: «Агресивність. Методи подолання агресивної поведінки», «Профілактика насильства у сім’ї», «Бережи честь з молоду» та інші.
В систему морально-етичних норм сім’ї має входити статеве виховання здобувачів освіти, як складова його частина. За звітний період було проведено класні виховні години, бесіди, круглі столи, тренінги на тему «Чи готові ви до сімейного життя», «Про статеві стосунки у підлітковому віці», «Інфекційні захворювання», «Що ти знаєш про вплив тютюнового диму», «Про користь та небезпеку загорання», «Небажана вагітність та аборт – наслідки статевих стосунків до шлюбу»; разом з Міжнародним благодійним фондом «Місія в Україну» Пироговою Наталією завершили проект для першокурсників Житомирського професійного ліцею на тему «Сексуальна та статева грамотність».
Педагогічний колектив розуміє, що від морально-психологічного клімату в сім’ї, від взаємовідносин між батьками, ставлення їх до дітей залежить виховання у підростаючого покоління кращих моральних якостей, тому прикладає багато зусиль в роботі з батьками.
Стародавня мудрість-говорить: виховуючи хлопчика – виховують чоловіка, виховуючи дівчинку – виховують націю. Людиною, особистістю, громадянином дитину виховує сім’я і, перш за все, мати. Кажуть світ такий, яка в ньому жінка, а зрілість суспільства визначається рівнем ставлення до неї.
Ефективним засобом активізації і саморозвитку особистості (як складової частини соціалізації) є волонтерський рух. Здобувачі освіти професійного ліцею долучаються до основних видів соціальної роботи, що виховує в учнях відповідальність, доброту, співчуття, гуманізм.
Здобувачі освіти беруть участь у різноманітних благодійних акціях, які формують загальнолюдські цінності, виховують милосердя та почуття відповідальності:
- у щорічній благодійній акції «Душу зцілює добро», здобувачі освіти професійного ліцею 15 вересня 2020 відвідали комунальну установу Житомирський геріатричного пансіонат с. Іванівка, Житомирської обласної ради та провели турнір з шашок, а також дали концерт художньої самодіяльності. З усмішками на вустах, з теплом в душі від учнівської уваги і турботи старенькі дякували здобувачам освіти за прекрасний захід, на якому вони поспілкувалися, поділилися спогадами, поспівали пісень, відчули небайдуже до себе ставлення та розуміння їх життєвих проблем.
- у благодійній акція «Дякуємо тобі, воїне», під час яких проводиться збір коштів, подарунків, оберегів, листів, малюнків, в яких брали активну участь здобувачі освіти ліцею;
- у благодійній акції до Дня козацтва 11.04.2020р, 13.10.2020р. до Дня Святої Покрови та Дня захисника України, Великодня здобувачі освіти нашого закладу виготовили своїми руками обереги, підготували малюнки та солодощі, а також, щоб підняти бойовий дух солдатам ‒ написали зворушливі листи, у яких побажали перемоги та скорішого повернення до своїх рідних.
Підтримуючи традиції всього світу, наш навчальний заклад провів акцію до Дня святого Валентина «Для тебе!». Вона покликана дарувати щирі почуття і яскраві серця.
Разом з учнями, вихователями, практичним психологом, прийняли активну участь і майстри виробничого навчання. Кожен намагався довести в своєму виробі, що любов – це саме чисте і найприємніше почуття на землі!
Екологічне виховання в професійному ліцеї спрямоване на розв’язання певних задач і проблем, які ставляться перед викладачами й учнями. Сьогодні ми дуже часто чуємо слова «екологія», «забруднення навколишнього середовища». Ми стали звикати до цих слів, вони викликають ряд запитань. Що можуть зробити здобувачі освіти з особливими освітніми потребами для навколишнього середовища? З чого треба почати? Як організувати роботу, щоб підліткам було цікаво?
Відповіді на ці запитання ми шукаємо в нашій роботі. Екологічне виховання у нашому навчальному закладі здійснюється за двома напрямами: на аудиторних заняттях та у позааудиторний час.
Викладачі природничих дисциплін ліцею здійснюють роботу з екологічного виховання здобувачів освіти, використовуючи різноманітні форми і засоби, які спрямовані на вирішення певного кола задач: виявлення екологічної проблеми, сприяння виробленню соціальної активності і формування необхідних звичок надання допомоги природі; виховання гуманного ставлення до людей і природи.
Екологічне виховання містить традиційні і нетрадиційні форми роботи:
- виховні години «Екологія і моральність», «Стан навколишнього середовища», «Чорнобиль − біль і трагедія України», «Живи, Земле», «Вплив людини на природне середовище», «Чорнобильська біль», «Для чого потрібна чистота в оселі?»;
- бесіда «Споживай енергію розумно», повела вихователь Олексюк Т.А; по завершенні заходу була проведена акція «Виходячи, вимкни світло!». Листопад 2.12.2020р.
- книжкова виставка «Збережемо нашу планету разом», бібліотекар Банцер Л.П.
У цьому напрямку ми тісно співпрацюємо з кафедрою екології університету «Житомирська політехніка». Так, у березні 2019 року приймали участь у роботі круглого столу на тему: «Екологічні ризики та вплив на довкілля: діяльність промислових ферм в Україні».
У нашому навчальному закладі діє трудовий десант. Здобувачі освіти мають свої закріплені території, де слідкують за чистотою і порядком, здійснюючи їх благоустрій.
Це виховує у них працелюбність, охайність, почуття відповідальності та гордості за свою роботу.
Результатом екологічної роботи має стати засвоєння основних екологічних і біологічних понять, розуміння різнобічної цінності природи, прояв інтересу та зацікавленості екологічними проблемами, сформованість різноманітних екологічних умінь і навичок; активність і творчий підхід у природоохоронній діяльності; формування глибокого переконання у необхідності охорони природи й особистій причетності до цієї справи.
Сьогодні особливо актуально звучить проблема родинного виховання, адже батькам часто не вистачає терпіння, вільного часу для виховання власних дітей, тому й виникають між ними непорозуміння. І як добре, коли на допомогу приходить мудрий порадник – вчитель, який проводить цілеспрямовану, активну й кропітку роботу з дітьми та батьківською громадою.

Цікаво й пізнавально пройшла зустрічей з батьками учнів І курсу на тему: «День знань», «Світ без насильства», «Особливості проведення ЗНО у 2020 році», «Булінг у навчальному закладі», виховні година «Моя сім’я», класні керівники проводили години спілкування на теми: «Сім’я у житті людини», «Шануй свого батька і матір свою», «Жінка – берегиня роду», «Родина, як вічна зернина» (до Дня матері та Дня сім’ї); цикл лекцій з тем «Сімейні цінності»; «Виховання відповідальності у підлітків».
Класні батьківські збори є важливим колективним видом роботи класного керівника з батьками учнів, їх проводять 1-2 рази на семестр. Такі збори сприяють формуванню громадської думки батьків, об’єднанню їх в єдиний колектив. У 2020 році у вересні місяці батьківськи збори проходили з дотриманням всіх санітарно-гігієнічних норм на вулиці нашого ліцею.
Навчальний заклад в умовах пандемії, зумів швидко перестроїться та організував онлайн –консультативні пункти для батьків. Відповідальна Калінчук А.Б., практичний психолог.
Мета діяльності консультативного пункту:
- забезпечення єдиних вимог і наступності сімейного та суспільного виховання;
- надання безкоштовної психолого-педагогічної допомоги батькам або особам, які їх замінюють, і підтримки різнобічного розвитку здобувачів освіти, які виховуються в умовах сім’ї.
Завдання консультативного пункту:
- надавати всебічну допомогу сім’ї у розвитку, вихованні та навчанні здобувачів освіти відповідно до їх задатків, нахилів, здібностей, індивідуальних, психічних та фізичних особливостей, культурних потреб;
- забезпечувати взаємодію між навчальним закладом та сім’єю вихованців.
Тому, що без зв’язку з ріднею людина стає безпорадна. Вона завжди стояла і стоятиме біля витоків людського життя і щастя, додаватиме сили і відваги, оберігатиме від напастей, хвороб душі і тіла, вчитиме шанувати людей, їх працю, їх мудрість, святою молитвою звучатиме в твоїх устах велике і величне слово – РОДИНА.
У процесі естетичного виховання важливо навчити здобувачів освіти розуміти й сприймати красу. Спостерігаючи прекрасне, людина не може залишатися байдужою, вона переживає, відчуваючи любов або ненависть до спостережуваного. Під час естетичного сприймання виникають певні емоції. Завдання виховання – створення умов, які б сприяли формуванню емоційної сфери учнів. Багатство емоційної сфери людини свідчить про її духовне багатство.
Щорічними є загальні заходи: залучення здбувачів освіти до гуртків майстерності та художньої самодіяльності, декоративно-ужиткового мистецтва, технічної творчості, спортивних секцій; проведення творчого конкуру художньої самодіяльності між групами «Ми шукаємо таланти», відвідування музеїв міста, кінотеатрів, виставок образотворчого мистецтва тощо; зустріч з прекрасним. Перегляд спектаклів Житомирського академічного музично-драматичного театру ім. І.Кочерги, концертів Житомирської обласної філармонії ім. С.Ріхтера.
Проведення тематичних вечорів відпочинку, концертів: до Дня знань, до Дня вчителя, День студента; вечір української пісні, вечір «Збираємо тепло усіх сердець», до Міжнародного дня людей з обмеженими можливостями; День Святого Миколая, до Дня захисників вітчизни, «Міс та містер училища», Випускні бали, вечір «Вшануймо жінок» (до Дня 8-го Березня), «Мати – наша Берегиня» (до Дня Матері); заходи: до Дня Перемоги та примирення, Святкування річниці Житомирського професійного ліцею, до Дня соціального працівника; конкурс стінних газет; екскурсії та інше.
З нагоди Дня працівників освіти традиційно здобувачі освіти Житомирського професійного ліцею влаштовують привітання «живим коридором з квітів» та запрошують на святковий концерт, на якому створюють справжню атмосферу свята.
Тихі сімейні вечори Нового року – це звичайно здорово, але хто не мріє по-справжньому «запалити» у ритмі дикого танцю, зануритися в чудову музику дискотеки?
Новорічних канікул чекають, як дорослі, так і молодь. Це час, коли можна реалізувати плани на відпочинок, відмінно розважитися, забути про проблеми буденних днів і просто насолодитися святковими заходами. Одним з таких є традиційна новорічна дискотека…
2020 рік вніс свої корективи в життя кожного Українця, в життя кожного навчального закладу. Нажаль, з метою попередження та зменшення ризиків зараження респіраторною хворобою COVID -19 на території України був об’явлений карантин і більшість цікавих заходів які традиційно проводилися в Житомирському професійному ліцеї за рекомендаціями Міністерства освіти і науки України не проводилися.
АЛЕ НАЙБІЛЬШЕ ЩАСТЯ – ЦЕ УСМІШКИ НАШИХ УЧНІВ
Найбільшим щастям колективу Житомирського професійного ліцею Житомирської обласної ради є усмішки наших здобувачів освіти. Дивлячись на дитячі посмішки та щасливі обличчя, розумієш – воно того варте!
Тому, що смисл щастя в радості життя. Смисл життя в щасті жити. Життя – яке ж воно прекрасне. Воно несе в собі радість, любов, красоту і доброту, мир і злагоду. В ньому є проблеми, негаразди, біди і війни. Однак всі в ньому хочуть спокою і щастя, то ж ми вчилися і творили його разом!
Одним з ярких прикладів трудового та професійного виховання є навчальні екскурсії на підприємства Житомирської області, так у лютому 2020 року учні випускних груп ОЕМ-31, ОЕМ-32 з професії «Електромеханік з ремонту та обслуговування лічільно-обчислювальних машин» разом з майстрами в.н.: Дем’янчуком І.М., Шарандаком М.В., Кузьменко О.П. та старшим майстром Рудюком О.В. з метою вибору місць проходження практики відвідали підприємство Kromberg & Schubert Zhytomyr.

Про ефективність трудового виховання свідчать сформованість у молодої людини потреби у праці, відчуття нею радості від праці, усвідомлення її доцільності як найважливішого засобу реалізації своїх знань, умінь, людської сутності.
Для цього в професійному ліцеї і функціонують гуртки.