Освітня діяльність
Житомирський професійний ліцей Житомирської обласної ради (далі-професійний ліцей) є підпорядкованим Житомирській обласній раді комунальним закладом другого (базового) рівня професійної (професійно-технічної) освіти, що забезпечує реалізацію права громадян на здобуття робітничих кваліфікацій та профільної середньої освіти, у тому числі для дітей:
1) осіб з інвалідністю та дітей з інвалідністю віком до 18 років, яким не протипоказане навчання за обраною професією відповідно до Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні»;
2) осіб, статус яких відповідає вимогам Закону України «Про охорону дитинства», Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям», Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».
Змінювалися часи, режими, політичні устрої, неодноразово змінювалася назва нашого закладу, але він завжди залишався унікальним за своєю суттю тому, що це не тільки навчальний осередок, це не тільки виховний осередок – це потужній реабілітаційний, духовний, енергетичний заклад який творить добро, який творить мудрість, який творить не зламний дух молоді з особливими освітніми потребами.
Діяльність професійного ліцею з підготовки кваліфікованих робітників для різних сфер народного господарства у 2022/2023 році була спрямована на реалізацію завдань Закону України «Про освіту», «Про професійну (професійно-технічну) освіту», Статуту ліцею, Колективного договору між адміністрацією та трудовим колективом професійного ліцею на 2021-2025 рр., рішень методичної ради професійного ліцею та здійснювалась відповідно до вимог законодавства України.
Протягом всього навчального року професійний ліцей здійснював освітню діяльність згідно з ліцензією Міністерства освіти і науки України та свідоцтва про атестацію.
Прийом за регіональним замовлення на 2023/2024 становить 150 осіб, з них 10 здобувачів освіти з інвалідністю; 8 дітей-сиріт та дітей позбавлених батьківського піклування, особи з їх числа; 2 здобувачі освіти з особливими освітніми потребами, які зараховані в інклюзивні групи.
Війна корінним чином впливає на якість освіти.
Щодня всі учасники навчального процесу мають долати виклики війни: вимушені перерви у навчанні, перехід на дистанційну або змішану форму навчання, повітряні тривоги та відключення електроенергії. Повномасштабна війна погіршує доступ до освіти, поглибила наявні освітні нерівності, негативно вплинула на якість освітнього процесу й успішність, а також відобразилася на психоемоційному стані здобувачів освіти та педагогічного колективу.
Але педагогічний колектив Житомирського професійного ліцею швидко та гнучко адаптував формат проведення теоретичних, практичних та виробничих занять відповідно до вимог безпеки, знайшли дієві інструменти для навчання та психологічної підтримки здобувачів освіти, налагодили канали комунікації, які дозволяють бути на постійному зв’язку.
Розпочинали з простого – на початку заняття невимушено та захопливо, обирали певну новину або медіапродукт, який опосередковано пов’язаний із навчальним матеріалом, та запропонувати здобувачів освіти знайти зв’язок із темою заняття. Або ж попросити їх розповісти про свої плани на майбутнє чи навіть поділитися жартами або кумедними історіями. Гумор, обмін інформацією, творчість, співпраця дають чудову можливість налаштувати здобувачів на продуктивну роботу й створити комфортну психологічну атмосферу на занятті.
Далі, використовуємо різні моделі навчання. Навчання на основі запитів, проєктна діяльність, взаємонавчання, модель «перевернутої» групи дозволяють урізноманітнити освітній процес та залучити до роботи кожного здобувача освіти. Навчання на основі запитів, де педагог діє більш як фасилітатор, а не як авторитетна особа, дозволяє реалізувати здобувачам освіти власні освітні потреби, сприяє підвищенню мотивації та захопленню навчанням.
Змінювали середовище навчання.
Проведення занять у нетрадиційній обстановці допомагає здобувачам освіти відвикнути від підказок звичного оточення і не залежати від них. Тож чому б не домовитись з колегами та провести заняття математики у кабінеті іноземної мови чи хімії? Або ж у випадку дистанційного навчання – обрати інший сервіс або змінити налаштування звичного інтерфейсу. Регулярна зміна місця навчання сприятиме зменшенню психологічної бар’єру щодо нового середовища та розвиватиме здатність пригадати матеріал у будь-якій обстановці. Особливо корисною ця стратегія буде для здобувачів освіти, які готуються до складання зовнішнього незалежного оцінювання.
Створювали різний контент
Використання цифрових технологій є надзвичайно впливовим фактором на досягнення успіху в навчанні сучасних здобувачів освіти. А в умовах дистанційного навчання без них зовсім не обійтись. Створити якісне навчальне середовище допоможуть різноманітні освітні продукти різних форматів. Наприклад, заздалегідь записані та розміщені у вільному доступі відео-уроки стануть у пригоді здобувачам, які не мають змоги бути присутніми на онлайн-занятті. Система управління віртуальним класом допоможе побудувати ефективну взаємодію з здобувачами та організувати майже повноцінний освітній процес. Добірка цікавих допоміжних засобів (відео, наочні посібники, навчальні ігри) додадуть інтерактивний та візуальний елемент під час опанування нової теми. А графічні резюме у вигляді ментальних карт, блок-схем та діаграм є дійсно ефективними засобами узагальнення та систематизації навчального матеріалу.
Відслідковували і продовжуємо відслідковувати прогрес здобувачів освіти
Як же виміряти ефективність навчання? Чи є показники ЗНО, ДПА, річних оцінок здобувачів освіти обєктивним показником якості освіти? Ці результати надають лише сухі статистичні дані, які не можуть відобразити повну картину навчального поступу здобувачів. Прогрес навчання є цілісною системою, яка, крім оцінок, має включати рівень мотивації та інтерес до вивчення предмета й враховувати їхні індивідуальні особливості та попередні досягнення. Тож під час проведення моніторингу не варто орієнтуватися на будь-які «встановлені» середні показники, які не враховують всі фактори впливу на успішність здобувача освіти. Адже ця інформація важлива не стільки для нас, скільки для самих здобувачів. Вони мають розуміти, у чому вони досягли успіху, над чим потрібно працювати та як покращити свої результати.
Підтримуємо здобувачів освіти
Під час офлайн-навчання педагогі щоденно бачать своїх здобувачів освіти, спілкуються з ними, надають їм допомогу та підтримку. Але під час змішаного навчання досить складно визначити психологічний стан кожної дитини, дізнатися про її страхи та занепокоєння. Аби сприяти їхній соціалізації можна проводити супервізії – невеликі групові навчальні заняття. Їх проведення дозволяє у спокійній обстановці встановити контакт зі здобувачем, пояснити будь-які заплутані моменти з лекцій чи практичних занять та оцінити їхній рівень розуміння навчального матеріалу. Також можна створювати групові проєкти, організовувати періодичні сеанси відеозвязку та робити маленькі «перерви» під час онлайн-уроків, щоб здобувачі освіти мали змогу поспілкуватися між.
Взаємодіюємо з батьками
Зараз, як ніколи, батьки відіграють головну роль у навчанні своєї дитини. Адже саме вони допомагають здобувачам освіти опановувати новий матеріал, виконувати домашнє завдання та надавати відповіді на їхні запитання. Тож надзвичайно важливо організувати ефективну двосторонню комунікацію з ними. Спілкуйтеся у месенджерах, розробляйте інструкції та рекомендації, які допоможуть їм розібратися з навчальною програмою та онлайн-сервісами, що використовуються в освітньому процесі.
І, як наслідок, результат успішності по освітньому закладі становить 54%
Попереду на нас ще чекають складні часи. Але ми впевнені, що ми впораємось з усіма викликами та Перемога буде за нами!
Професійно – практична підготовка
Стандарти професійної (професійно-технічної) освіти, освітні програми